O kałużach, konferencjach naukowych i korkach.

Dzisiaj zbiór losowych anegdotek z ostatnich dni. Nic specjalnego się nie wydarzyło – a biorąc pod uwagę, że ostatni post był o ziemniakach, to jak rozumiecie, naprawdę nic się nie działo.

Kupiłem sobie kieszonkowy (dosłownie – rozmiar był kluczowy) słownik angielsko-niderlandzki, żeby móc nosić go zawsze ze sobą. Cegła, której używam w domu, waży chyba z kilogram i jest średnio poręczna. W każdym razie, teraz mogę, siedząc w autobusie czy spacerując po mieście uczyć się ichniego poprzez niemalże osmozę. Oczywiście, doprowadza to do wielu komicznych sytuacji. Przykładowo, koło Rooseveltplaats w centrum Antwerpii stoi pokaźnych rozmiarów budynek – jakaś bardzo ważna szkoła z tradycjami. Na ścianie zawiesili spory (taki dwa na pięć metrów, czyli coś koło metrażu mojego pokoju) baner z napisem „Geen plas tegen onze klas. Dank u!”. Intrygował mnie (ten baner znaczy) od kilku miesięcy, jednak nigdy nie wydał mi się na tyle ważny, aby go zapamiętać i przetłumaczyć w domu. Dzisiaj, wracając z zajęć, wyjąłem mój miniwoordenboek i szukałem tłumaczenia. Ku memu zdziwieniu, dosłowne tłumaczenie tego zwrotu to „Nie mamy kałuż przed klasami. Dziękujemy”.

Napis o tej treści, na banerze sporych rozmiarów, w centrum Antwerpii, może wywołać niejaką konsternację. Zapytałem więc współlokatorów o co chodzi – odpowiedź S. wiele wytłumaczyła. Otóż „plas” znaczy „kałuża”, ale w slangu oznacza „mocz”. A tenże budynek stoi koło największego dworca autobusowego w regionie, w kraju, w którym (nomen omen, moczopędne) piwo jest przodujące w kategorii spożywanych trunków. Żeby dopełnić anegdotkę, jedyna bezpłatna, publiczna toaleta w Antwerpii stoi właśnie przy tej szkole. A ja głupi, przez pół roku myślałem, że to jakieś ogłoszenie, że nie mają już miejsca w klasach czy coś…

Dzisiaj po zajęciach poszedłem do biblioteki, żeby zeskanować coś dla znajomych. Na moje własne szczęście, bo sprawdziłem przy okazji pocztę i odkryłem, że jestem zaproszony wraz z innymi studentami na konferencję „European Contract Law”. Poszedłem tam, i ku memu zdziwieniu, byłem jedynym Erasmusem. Nie rozumiem dlaczego. Przecież Contract Law to jedno z kluczowych zagadnień europejskiego prawa prywatnego, którym się zajmujemy się w tym semestrze. Wykład poprowadził gościnnie profesor Reiner Schulze z Munster w Niemczech. Draft Common Framework of Reference jest przełomowy dla kontaktów B2C oraz B2B. Nie można też pominąć niezwykle istotnego, z akademickiego punktu widzenia oczywiście, darmowego bufetu z pysznymi kanapkami i darmową kawą. Cholera, jestem studentem, do tego Erasmusem! Jak dają darmowe jedzenie to nie odmawiam 😉

Zauważyłem dziwną cechę zachodnich wykładowców – mianowicie bardzo łatwo przyznają się do błędu. Po wykładzie rozmawiałem z jedną profesor (hmm, a może już profesorką? Profesorą? Nieee, zostańmy przy tradycji na razie) z Utrechtu i zwróciłem jej uwagę na pewne przeoczenie w jej wypowiedzi. Nie będę zanudzał, ale chodziło o stosunki cywilne między konsumentami i przedsiębiorcami oraz związane z tym opodatkowanie. W każdym razie, bardzo szybko przyznała mi rację i zaczęliśmy dyskusję o tym oraz o systemach prawnych w różnych krajach Unii. Mam głupie uczucie, że gdyby już mi się udało na jakiejś konferencji okołoprawnej w Polsce dopchać do profesora i zwrócić uwagę na jego pomyłkę, to w najlepszym wypadku bym został uprzejmie i bez ogródek poinformowany, że się mylę, bo nie dostrzegam „całości problemu” i „złożoności okoliczności towarzyszących” jego wypowiedzi. Ktoś ma jakieś doświadczenia w tym zakresie? Jeśli tak, to niech mnie sprostuje, z radością zmienię poglądy 😉

Jeśli jest jakaś dobra strona jazdy autobusem w korku, to na pewno jest to jasno wydzielony czas na lekturę. Stojąc w korku przez cały luty przeczytałem tomik opowiadań Trumana Capote’a (notabene, polecam).

Miłego weekendu!

This entry was posted in Erasmus.

Skomentuj

