O dosłowności, języku niemieckim i (wreszcie!) rządzie belgijskim.

Mimo iż bardzo lubię naszych kolegów zza Odry, denerwuje mnie ich dosłowność. Wyciągnąłem wczoraj kolegę Alexa, Niemca, na piwo po zajęciach żeby uczcić pierwszy piątek w tym tygodniu. Powiedziałem, że idziemy na jedno piwo, i ku memu zdziwieniu, głupi pomyślał, że naprawdę chcę pójść na jedno piwo. Po trzecim pilsie zaczął coś podejrzewać i uciekł grać w Minecrafta. Nie zrozumiałem typa.

Ale nauczył mnie poprawnej wymowy niezwykle praktycznego i użytecznego niemieckiego słówka „Bunderverfassungsgericht” oraz kilku bardziej wyrafinowanych zwrotów zamiast „sursum corda” i „prosit”, to ostatnie z charakterystycznym, niemieckim, tylnojęzykowym „R” brzmiącym nieco jak „Ghhhraaagrhhpleghm”. Język niemiecki jest piękny. I, jak udowodnił nam Waldemar Malicki, jest także bardzo prosty (pamiętne Hottentottenstottertrottelmutt­­erbeutelrattenlattengitterkof­feratte­ntäter).

Ze względu na kryzys euro i międzynarodowe towarzystwo w okolicy, widać wyraźnie podziały socjo-polityczno-ekonomiczne wśród ludzi dookoła. Przemówienie Sikorskiego nie przeszło bez echa. Kami się śmiała ze mnie, że nasz minister spraw zagranicznych wspiera Niemcy. Zripostowałem, że my mamy chociaż ministra spraw zagranicznych. No ale to było przed uformowaniem rządu. Tak! Belgia ma już rząd! I to zaledwie po 535 dniach! Zresztą i teraz Belgia łamie wszelkie zasady, bo szefem rządu został nie szef zwycięskiej partii, tylko Elia Di Rupo –  Walończyk nie znający niderlandzkiego, szef socjalistów, zadeklarowany homoseksualista z ciekawym życiorysem i doktoratem z chemii. No ale cóż, najwięcej głosów zdobyła nacjonalistyczna partia z Flandrii, która opowiada się za podziałem Belgii. Postawienie ich szefa na czele rządu krajowego byłoby kiepskim pomysłem. Cuda niewidy w tej polityce belgijskiej.

This entry was posted in Erasmus.

Skomentuj

